آب یونیزه قلیایی چگونه با مقاومت انسولین مبارزه میکند

مقاومت انسولین

 

هایپر گلیسمی (افزایش قند خون) یکی از راه های هشداردهنده برای بدن است.یکی از علائم اولیه که نشان می دهد بدن شما در حال اسیدی شدن است. در این زمان بدن شبیه خانه ای که بسیار آلوده است می شود. سوسک و موش به راحتی راه می روند و برای شما بسیار مشکل است تا آنها را از بین ببرید. در این وضعیت بدن ما نیزهمانند این خانه می شود که اگر آلوده شود، پاکسازی آن بسیار سخت است. برای هیچ بیماری درمان قطعی و فوری وجود ندارد. شما امروز به هایپرگلیسمی مبتلا نشده اید. دیابت از جمله بیماری های مرموزی است که بروز آن سال ها طول می کشد. بنابراین انتظار نداشته باشید که سریع درمان شود. بیماری دیابت تنها با دارو درمان نمی شود و …

 

 

هایپر گلیسمی (افزایش قند خون) یکی از راه های هشداردهنده برای بدن است.یکی از علائم اولیه که نشان می دهد بدن شما در حال اسیدی شدن است. در این زمان بدن شبیه خانه ای که بسیار آلوده است می شود. سوسک و موش به راحتی راه می روند و برای شما بسیار مشکل است تا آنها را از بین ببرید. در این وضعیت بدن ما نیزهمانند این خانه می شود که اگر آلوده شود، پاکسازی آن بسیار سخت است. برای هیچ بیماری درمان قطعی و فوری وجود ندارد. شما امروز به هایپرگلیسمی مبتلا نشده اید. دیابت از جمله بیماری های مرموزی است که بروز آن سال ها طول می کشد. بنابراین انتظار نداشته باشید که سریع درمان شود. بیماری دیابت تنها با دارو درمان نمی شود و ممکن است بصورت درمان موقتی باشد و بیماری شما تشدید شود پزشکان بدون در نظرگرفتن عارضه های جانبی این داروها فقط دوز دارو را بالا می برند. داروهای شیمیایی نه تنها نمی توانند بیماری های مدرن از جمله دیابت را درمان کنند بلکه بتدریج محیط داخلی بدن شما را آلوده می کند.
این سوال مطرح می شود که چرا هنوز با استفاده از قرص و دارو و یا تزریق انسولین باز هم شما به دیابت نو ع 2مبتلا می شوید؟ چرا حذف غذاهای شیرین و یا پرکربوهیدرات شرایط شما را بهتر نمی کند؟ چگونه از شر آلودگی های سمی خلاص شوید و به سلامتی خود بازگردید و محیط داخلی بدن شما تمیز شود؟

 

همه ما فواید سم زدایی را می دانیم اما انجام آن به راحتی که فکر می کنیم نیست، شما باید بدانید که چه چیزی می خورید و یا می نوشید. این سبک زندگی شما هست که شرایط داخلی بدن شما را تعیین می کند، اگر شما همیشه غذاها و نوشیدنی های اسیدی بخورید سلول های بدن شما با مواداسیدی احاطه می شوند.
دیابت نوع 2 یک بیماری کبدی است که ریشه در عادات شما به ویژه رژیم غذایی روزانه شما دارد. تغییر دادن عادت ها بسیارسخت است و نیاز به زمان دارد. با دانستن منشأ دیابت نوع 2 می توانید راحت تر بیماری خود را مدیریت کنید و رژیم غذایی خود را متعادل سازید به یاد داشته باشید که رژیم همواره باید متعادل و متناسب باشد. خوردن غذاهای خوشمزه برای همه لذت بخش است، اما همیشه محدودیت را در نظر بگیرید. یک راه حل ساده که ما همواره برای سالم ماندن استفاده می کنیم این است که اگر یک وعده پروتئین اسیدی زیاد خوردیم، برای متعادل ساختن بدن از  سبزیجات قلیایی  استفاده کنیم.

هایپرگلیسمی
هایپر گلیسمی که شما امروز از آن رنج می برید نتیجه مصرف طولانی مدت رژیم اسیدی شما است. روز های گذشته را به یاد می آورید، وقتی وعده های پرگوشت و نوشابه می خوردید؟ حالا شما باید مقادیری مواد قلیایی مصرف کنید تا بار اسیدی اضافی موجود در بدن خود را خنثی کنید.
شما برای پاک سازی محیط داخلی بدن خود نیاز به تعداد فراوانی نوترینت آب سالم دارید. سبزیجات و میوه ها از جمله نوترینت های مهم هستند که از منابع غنی مواد قلیایی در بدن به شما می روند. برای خنثی کردن مواد سمی اسیدی، نیاز به آبی با pH قلیایی دارید که آب یونیزه قلیایی نامیده می شود.
توجه : این یک آب معمولی قلیایی نیست بلکه این فرآیند از طریق یونیزاسیون انجام می گیرد.

 

چگونه محیط اسیدی باعث بروز دیابت نوع 2 می شود ؟
هنگامی که محیط داخلی بدن اسیدی می شود، میزان مواد اسیدی به سرعت در بدن افزایش می یابد که باعث می شود رادیکال های آزاد با بار الکتریکی مثبت در بدن تولید شود، عامل اکسیدان ناپایدار است درنتیجه الکترون ها را از مولکول های سطح غشای سلول می رباید .
بعد از دریافت الکترون، یک رادیکال آزاد پایدار به وجود می آید که کمتر آسیب رسان می شود. اما مولکولی که از آن الکترون ربوده شده است، خود آن به رادیکال آزاد دیگری تبدیل می شود که به این صورت واکنش های آبشاری ایجاد می شود که در نهایت منجر به تخریب غشای سلولی می گردد .
این فرآیند قابل کنترل نیست و یا به آرامی کنترل می شود، سلول های بدن، پیر شده و سریع تر از سن واقعی خود، در بیماران دیابتی از بین می روند. شما چگونه از این فرآیند آگاه می شوید ؟ افرادیکه از دیابت مزمن رنج می برند معمولاً خسته تر و پیرتر از سایر هم سن های خود نشان می دهند. برای سلول های بدن چه اتفاقی می افتد ؟

 

مقاومت انسولینی چیست :
دیابت نوع 2 به دلیل نبود انسولین در خون نیست، بیماری زمانی آغاز می شود که بدن نتواند از انسولین استفاده کند، انسولین در بدن باعث می شود، که کانال های گلوکز باز شوند و اجازه ورود گلوکز برای ذخیره و سوخت و ساز به داخل سلول های بدن را می دهد، ناتوانی انسولین برای باند شدن با کانال های گلوکز و باز کردن آنها را مقاومت انسولینی می گویند.
دیاگرام بالا عمل طبیعی انسولین و کانال های گلوکزی را در یک فرد سالم نشان می دهد. بعد ازغذا، سطوح گلوکز جذب شده از غذا در خون به شدت افزایش می یابد. وقتی بدن این افزایش گلوکز را احساس کند، سیگنالی به سوی سلول های لانگرهانس در پانکراس فرستاده شده و باعث ترشح بیشتر انسولین در خون می شود که به انتقال گلوکز به داخل سلول ها کمک می کند.
مقاومت انسولینی زمانی رخ می دهد که ساختار غشای سلولی، آسیب می بیند و حساسیت گیرنده های(رسپتورها) انسولین برای فعال شدن بسیار کاهش می یابد. وقتی که انسولین، کانال های گلوکزی را باز نکند، گلوکز توانایی ورود به سلول های بدن را نداشته و در خون باقی می مانند. وقتی میزان گلوکز در خون بالا رود مقداری از مازاد آن، وارد ادرار می شود و مقداری از آن تجزیه شده، در دیواره عروق خون رسوب کرده و سفت می شود و عبور جریان خون از عروق را کند می کند. مقادیر دیگرگلوکز مازاد با سایر ترکیبات بیوشیمیایی ترکیب شده که آسیب بیشتری به غشای سلولی می رساند و این فرآیند سیکل معیوب در دیابت نوع 2 نامیده می شود. سطوح بالای قند در خون، پانکراس را بر ترشح بیشتر انسولین وادار می کند و کانال های گلوکزی، بطور پیوسته تری باز می ماند و بیشتر کار می کنند. وقتی این فرآیند برای مدتی ادامه پیدا کند، پانکراس خسته شده و تعدادی از سلول های بتا پانکراس می میرند و میزان ترشح انسولین افت می یابد. وقتی انسولین افت پیدا کرد، فرد مبتلا به دیابت نوع 2 می بایست انسولین تزریق کند.
در این مرحله، شما بهتر است بدانید که دلیل بروز دیابت نوع 2، دریافت بسیار زیاد گلوکز و یا نبود انسولین نسیت بلکه این افراد دارای مقاومت انسولینی هستند، کاهش دادن مصرف گلوکز و یا تزریق بیشتر انسولین یک کمک کننده موقتی هستند که افزایش سطوح قند خون را برای چند ساعت می توانند سرکوب کنند.
هیچ یک از داروهای متداول دیابتی، نمی تواند مقاومت انسولینی را ریشه کن کند.

تزریق انسولین

 درمان افراد مبتلا دیابتی نوع 2 با آب یونیزه قلیایی

حالا شما از دلیل بروز دیابت نوع 2 و مقاومت انسولینی آگاه شدید 2 عامل اصلی مسئول آسیب رساندن به غشای سلول هامی باشد .
1. مواد اسیدی 2. اکسیدان(رادیکال های آزاد)
حال، که ما دلیل بروز دیابت نوع 2 را فهمیدیم، چگونه باید با آن مبارزه کنیم؟ جواب کاملاً ساده و واضح است.
بیشتر غذاهای قلیایی بخورید که محیط اسیدی بدن شما را خنثی کند و با آنتی اکسیدان بالا، با اکسیدان های ایجاد شده در بدن مقابله کند، گاهی اوقات شاید تئوری ها بطور ساده بیان شوند اما در عمل نتیجه متفاوتی مشاهده می شود؟
واقعیت این است که بیشتر ما در یک محیط اجتماعی زندگی می کنیم که رژیم غذایی حاوی پروتئین و کربوهیدرات بالا، غذای پروسه شده شیمیایی است که غنی از مواد اسیدی می باشد.
کبابی کردن، سرخ کردن عمیق، گریل کردن، مایکرویو شدن غذا، بر تولید بیشتر اکسیدان منجر می شود.
حتی غذاهای قلیایی    مانند سبزیجات و میوه ها که حاوی آنتی اکسیدان است نیز ممکن است دارای آفت کش ها و مواد شیمیایی آلوده باشند.
آیا شما می دانید که سبزیجات و میوه ها چگونه pH بدن را متعادل ساخته،و آسیب وارده به غشای سلولی را که در طی سالیان طولانی ایجاد می شود را، بهبود می بخشد؟
ممکن است در روزهای اول برای خوردن سایر چیزها وسوسه شوید، اما شما به زودی به خوردن سبزیجات خام عادت می کنید.

 

 

 

 

آب یونیزه قلیایی OH+H2O
آب یونیزه قلیایی با سایر آبهای نوشیدنی معمولی متفاوت است،این آب دارای pH بالا است که آب را قلیایی کرده و قدرت آنتی اکسیدانی آن بسیار زیاد است.
بحث نکردیم که چگونه اسیدوزین و اکسیداسیون غشای سلولی منجر به مقاومت انسولین و دیابت نوع 2 می شود، آب یونیزه قلیایی خواصی دارد که با 2 عامل اصلی ایجاد کننده دیابت نوع 2 مبارزه می کند. رژیم متعادل رایج که شامل گوشت، کربوهیدرات و آب یونیزه شده قلیایی است، می تواند در مدت زمان کوتاه، سطح قند خون را کاهش دهد.

چه مقدار آب یونیزه قلیایی برای نوشیدن در یک روز نیاز دارید؟
روزانه 8 لیوان آب یونیزه قلیایی در یک روز بنوشید این مقدار گول زننده است چون لیوانی که شما انتخاب می کنید با دیگری متفاوت است .
مقدار آب مورد نیاز در طول روز از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به فعالیت های روزانه شما بستگی دارد.
به عنوان یک قانون کلی شما حداقل 5% وزن خود باید آب بنوشید؟ برای مثال، وزن من حدوداً 70 کیلوگرم است، من حداقل 5/ 3 لیتر از اب یونیزه قلیایی  در طول روز می نوشم در حالیکه به هیچ بیماری خاصی مبتلا نیستم. این آب من را از ابتلا بیماری های مختلف در آینده مصون نگه دارد؟ من هرگز بیش از 29 اینچ نبوده و من بندرت به آنفولانزا و یا بیماری مهلکی مبتلا می شوم.
شاید برای برخی از شما، نوشیدن 5/ 3 لیتر آب در روز به نظر مسخره می رسد، حداقل 90 % بیماران دیابتی از من سنگین وزن تر هستند که بدین معنی که شما نیاز به نوشیدن بیش از 5 لیتر آب در طول روز دارید.
بهترین نحوه نوشیدن آب مصرف مقدار متعادل اما مکرر آن است مثلاً 500ml در هر 2 ساعت یکبار آب بنوشید به شما پیشنهاد می دهیم که هر روز صبح بطری های شیشه ای (حدوداً 500ml ) را از آب یونیزه قلیایی شده پر کنید و به خود قول دهید که تا آخر شب و قبل ا زخواب آنها را بنوشید.
اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که زیاد آب نمی نوشید، کلیه های شما، روز به روز تنبل تر می شوند به کلیه های خود فرصت دهید تا بتدریج ماهیچه های خود را گرم کند. اگر شما بندرت می دوید و یا ورزش می کنید، ناگهان از شما بخواهند 10 کیلومتر بدوید حدس می زنید در روز بعد چه اتفاقی برای شما می افتد؟ شما قادر نخواهید بود که تخت خود را رها کنید.
در آغاز اگر نوشیدن 5/ 3 لیتر آب در روز برای شما زیاد است، شما می توانید با 5/ 3( Lit 1 بطری) در روز آغاز بعد از 1 هفته  0.5  لیتر را در هفته افزایش دهد، سپس 1 لیتر تا در نهایت به 5/ 3 لیتر در روز برسد.
این مهم است که شما بدانید چه مقدار آب نرمال، جز مقدار آب و چه تعداد بطری آب نوشیدید، توجه داشته باشید : چای، قهوه، نوشیدنی ها، حتی آب نرمال، جز مقدار آب نوشیدنی شده محاسبه نمی شود، هدف ما تنها نوشیدن آب یونیزه قلیایی می باشد.
توجه : اگر شما کلیه ضعیف و یا سایر بیماری های کلیوی را دارید، قانون 5% را رعایت نکنید، شما بهتر است در آغاز از مقدار کمتر شروع کنید و در طول مدت زمان طولانی تر مقدار آن را افزایش دهید تا به کلیه ها فشار وارد نشود.

 

چرا افراد مبتلا به دیابت، دارای خون غلیظ و تیره هستند؟
یکی از علائم اولیه در افراد مبتلا به هایپر گلیسمی(قند خون بالا)، احساس خستگی و تنبلی در تمام طول روز می باشد.
بیشتر بیماری های دیابتی نمی توانند به خوبی بخوابند و اغلب وقتی بیدار می شوند، احساس گیجی می کنند که حداقل نیاز به نیم ساعت زمان دارند به حالت عادی برگردند.
دلیل آن چیست ؟
اگر شما خون افراد سالم را با خون یک فرد مبتلا به دیابت مقایسه کنید کاملاً متوجه می شوید که خون فرد مبتلا به دیابت، بسیار غلیظ و تیره است و همچنین دارای ویسکوزیته بالا است که به نظر می رسد در یک جا راکد است و توان جریان یافتن را ندارد.
دلیل غلیظ شدن خون چیست ؟
هر سلول در بدن یک پتانسیل الکتریکی ویژه در سطح غشای سلولی خود دارند. این پتانسیل الکتریکی تفاوت بین مرگ و زندگی را مشخص می کند، پتانسیل الکتریکی بعنوان زتاپتانسیل ( Zeta potential ) شناخته می شود و دارای محدوده ای حدود 70 تا 90 میلی ولت در یک سلول فرد سالم است.
زتاپتانسیل، نیروی الکتریکی که بین اتم ها، مولکول ها و سلول های بدن وجود دارد را اندازه می گیرد. قدرت پتانسیل زتا، مقادیر مواد مغذی و مواد زائد را در خون و لنف مشخص می کند.
افزایش نیروی الکتریکی در محلول به مایع این اجازه را می دهد که مواد را راحتتر حمل و نقل کند. از این طریق، مواد مغذی به راحتی در بدن حمل و جذب شده و مواد زائد تجمع یافته در بدن دفع می گردد.
پتانسیل زتای بالا، مولکول ها را توانمند می سازد تا بار الکتریکی را نگه دارند. پتانسیل زتا، نیرویی است که همه سلول ها در بدن ما را متمایز می سازد. وقتی ما پیر یا بیمار می شویم، پتانسیل زتا ما افت می یابد و انرژی ما کاهش می یابد.
اگر شما احساس می کنید به سختی از خواب بیدار می شوید یا بعد از ورزش احساس کوفتگی و خستگی می کنید، پتانسیل زتا کاهش یافته و در عملکرد فیزیولوژی بدن اثر می گذارد.
گلبول های قرمز سالم خون سرشار از یون های منفی در سطح غشای سلول خود می باشند، تحت شرایط نرمال، گلبول ها به دلیل داشتن بارهای منفی نمی توانند به هم نزدیک شوند و بین آنها نیروی دافعه وجود دارد. هر چه یون منفی بیشتر، پتانسیل زتا بالاتر است. هنگامی که، سلول های خونی از یکدیگر جدا می شوند، این فرآیند، مجموع سطوح سلول های خونی را افزایش می دهد که این عمل توانایی هموگلوبین برای حمل اکسیژن را بیشتر می کند.
اگر ترکیبات اسیدی در خون زیاد باشد، یون های هیدروژن مثبت اطراف سلول های خونی شناور می شود، و این یون های مثبت در تعادل با بارهای منفی اطراف سلول ها نیست و بر آنها غلبه می کنند و پتانسیل زتا را کاهش می دهند، زمانیکه پتانسیل زتا بیمار پائین باشد، خون شروع به لخته شدن میکند این شرایط بعنوان انعقاد داخل بافتی شناخته می شود.
خون شبیه یک لجن می شود که ما آن را خون غلیظ می نامیم که برای قلب بسیار سخت است تا این خون را پمپ کند، و عملکرد سایر ارگان ها را کاهش می دهد.

 

لخته شدن خون

 

اثرات دراز مدت داشتن خون غلیظ :
خون غلیظ به این معنی است که سلول های خونی توانایی حمل مقادیر بالای اکسیژن را ندارد، همچنین این خون نمی تواند اکسیژن تازه را به ماهیچه ها، شش ها و سایر قسمت های بدن به ویژه مغز برساند. ما به یک ذخیره کافی از اکسیژن برای عملکرد مغز نیاز داریم.
خون غلیظ در دراز مدت برای شما بسیار مشکل ساز است، این خون به آرامی کیفیت زندگی شما را پائین می آورد؟ داشتن خون غلیظ عوارضی را به دنبال دارد که شاید از نظر شما کاملاً غیر مرتبط باشد. در اینجا برخی از علائم ذکر شده است.
1. اختلالات پوستی : از قبیل خارش، آکنه، خشکی پوسته پوسته و خشکی پوست شرایطی است که به اشتباه بعنوان اگزما یا درماتیت تشخیص داده می شود.
به این دلیل است که خون غلیظ توانایی حمل سموم و مواد زائد را به کبد و کلیه ها ندارد، بنابراین بدن مجبور است برای حذف این مواد از دیگر راه های دفعی مانند پوست استفاده کند، پوست ما بزرگترین ارگان است که تمام سطوح بدن را در بر گرفته و از میلیون ها حفره و سوراخ تشکیل شده است بدن ما بطور پیوسته، آب اضافی،سموم و حرارت را ازطریق این حفرات روی پوست دفع می کند. این دلیلی است که پوست خشک، خارش دار،پوسته پوسته، قرمز و متورم می شود و به این دلیل است که به جای انجام وظیفه خود،وظیفه ارگان دیگری را انجام می دهد.
2. میگرن و یا سردرد: یکی دیگر از علائم رایج غلیظ بودن خون می باشد. زمانیکه مغز، اکسیژن کافی را از خون دریافت نمی کند این ارگان مواد غیر ضروری که در محیط پر از سموم و مواد زائد وجود دارد را دریافت میکند. سردردهای مکرر بدون داشتن دلیل مشخص، سیگنالی است از سوی مغز برای فریاد زدن u1705 کمک! وقتی خون برای مدت طولانی تمیز نشود، شما همیشه سردردهایی دارید که می آیند و می روند، وقتی خون شما نتواند اکسیزن کافی و نوترینت ها را برای سلول های مغزی حمل کند، آنها خسته شده و سیگنال ها را دریافت نمی کنند. نتیجه آن شامل از دست دادن حافظه، فراموشی و نداشتن تمرکز است که به تدریج روی کیفیت زندگی روزانه شما تأثیر می گذارد.
3. تب و دمای بالای بدن : دمای بدن اصولاً بالا و پایین می شود. تب یکی از پاسخ های سیستم ایمنی بدن است که نشان می دهد بدن در حال مبارزه با باکتری ها و عفونت های ویروسی می باشد. در حالیکه اگر خون شما غلیظ باشد مواد سمی و زائد تجمع می یابد و سایر مواد سمی بیگانه را به سمت خود می خوانند، وقتی این مواد سمی افزایش یابند، بدن سعی می کند شروع به سوزاندن این مواد کند، در نتیجه دمای بدن بالا می رود. این یکی از روش های جایگزین است که شما بدنتان را وادار می کنید تا فعالیت هایی داشته باشد که سموم را از بدن دفع کند، یک پزشک عمومی فرض می کند که شما یک عفونت باکتری یا ویروسی دارید و برای درمان آن از اسلحه جهانی، (آنتی بیوتیک) استفاده می کند. این نوع تب نشان می دهد که دمای بدن بدون داشتن سیکل مشخصی، از زمانی به زمان دیگر متغیر است.
4. مقادیر بالای گلبول های سفید خون : اگر آزمایشات خون خود را مشاهده کنید می بینید تعداد گلبول های سفید خون افزایش یافته است که نشان می دهد بدن در حال مقابله با باکتری ها و از بین بردن سموم و مواد زائد می باشد. بنابراین تجمع مواد زائد و سموم باعث تحریک سیستم ایمنی و افزایش تعداد گلبول های سفید خون می شود.
5. انواع واکنش های آلرژیک ناشناخته : غلظت بالای سموم و مواد زائد در بدن، سیستم ایمنی را وادار می کند که فعالیت خود را افزایش دهد. در این صورت باید تعداد گلبول های سفید را افزایش دهد و در مدت زمان طولانی، سیستم ایمنی کم کم ضعیف شده و سرکوب می شود و حساسیت خود را از دست می دهد. وقتی سیستم ایمنی دچار نوسان می شود شما ناگهان به محیط اطراف خود آلرژی پیدا می کنید. آلرژی سیگنالی است که نشان می دهد سیستم ایمنی در حال ضعیف شدن است و این امر باعث می شود بدن شما قادر به از بین بردن باکتری، ویروس و سموم از بدن شما نباشد و شما مستعد ابتلا به بیماری های گوناگون u1602 قرار می گیرد.

 

تنها راه موجود برای تهیه و مصرف آب یونیزه قلیایی استفاده از دستگاههای یونیزه و قلیایی آب دستگاه می باشد که در این نوع دستگاه آب ابتدا تصفیه ، و پس از عبور از 9 پلیت (ازجنس تیتانیوم و با روکش پلاتین) خاصیت یونیزه و قلیایی پیدا می کند.

 

چگونه هایپر گلیسمی منجر به نارسایی کلیوی می شود؟
نیمی ازبیماران دیابتی در صورت عدم درمان هایپر گلیسمی خود، دچار نارسایی های کلیوی می شوند.
افزایش چه مقدار قند در خون منجر به نارسایی کلیوی می شود؟ قبل از اینکه بتوانیم جواب این سوال را بدهیم، من یک خلاصه از فیزیولوژی کلیه را که شاید قبلاً در دبیرستان مطالعه کرده اید، در اختیارتان قرار می دهم.
آیا می دانید کلیه شما یکی از اندام های حیاتی بدن است، کلیه چندین وظیفه مهم را بر عهده دارد که شامل دفع مواد زائد، حفظ تعادل هموستاتیک در بدن و رها کردن هورمون های مهم در بدن است. برای رسیدن به این هدف، کلیه های ما بسیار تخصصی کار می کند و آناتولی وفیزیولوژی بسیار پیچیده ای دارد.
کلیه، دو اندام لوبیایی شکل است که هر کدام اندازه ای حدود 1cm طول و cm 6.5 عرض دارد. ساختار و عملکرد هر کدام مشخص شده است. جایگاه کلیه در پشت قرار گرفته است دقیقاً زیر دنده ها و هر کدام دردو طرف ستون فقرات قرار گرفته است.
در مطالعات بالینی، حدود 180 لیتر ( 47 گالون) مایع روزانه به داخل توبول های کلیوی فیلتر می شود. تقریباً همه این مواد، و الکترولیت موجود در آن بوسیله کلیه باز جذب می شود، تنها حدود 2% از این مایعات وارد ادرار می شود. آب مازاد به ادرار تبدیل می شود که این جریان از حالب به مثانه فرستاده می شود. مثانه ادرار را ذخیره نگه می دارد تا طی فرآیند دفع ادرار آزاد شود.
سموم و مواد دفعی از طریق غذا، ماهیچه ها و سایر بافت ها وارد جریان خون می شوند. بدن غذا را برای دریافت انرژی و بازسازی بافت های خود استفاده میکند، بعد از اینکه بدن نیاز خود را از غذا تأمین کرد، مواد زائد به خون فرستاده می شود.
اگر کلیه ها نتوانند آنها را دفع کنند، این مواد اتلافی در خون چندین برابر شده و به بدن آسیب می رساند.
هر کلیه یک کورتکس خارجی و یک مدولای داخلی دارد. کلیه با خون اکسیژنه از طریق شریان کلیوی تغذیه شده و خون CO2 دار را از طریق سیاهرگ کلیوی دفع می کند.علاوه بر آن، ادرار تولیده شده در کلیه از طریق توبول های کلیوی که نفرون نامیده می شود به سمت حالب فرستاده می شود و از حالب به مثانه می رسد.
عمل اصلی سم زدایی در واحد های کوچکی درکلیه اتفاق می افتد که نفرون نامیده می شود. هر کلیه u1581 حدوداً 1میلیون نفرون دارد در نفرون یک گلومرول (رگ های خونی کوچک تجمع یافته یا کاپیلاری) که این گلومرول به توبول های کلیوی متصل است.
گلومرول بعنوان یک واحد فیلتراسیون عمل می کند که باعث حفظ مواد پروتئینی و سلول ها درخون می شود. مواد شیمیایی پیچیده، مواد زائد دفعی از خون خارج شده و وارد سیستم ادراری می شود.

در ابتدا، توبول ها، همة مواد شیمیایی و زائد را که ممکن است برای بدن نیاز باشند را دریافت می کند. کلیه ها، ترکیبات مفید بدن مانند املاح گلوکز، آمینو اسید و آنها را باز جذب و به بدن بر می گرداند.
بنابراین کلیه ها سطوح کلیه مواد در بدن را تنظیم می کند. داشتن تعادل در بدن مهمترین هدف است.ادرار شیرین
بیش از 60 % از بدن انسان را آب تشکیل داده است، مغز از 70 % آب تشکیل شده و شش ها تقریباً 90 % آب دارند بافت عضلانی و مغز چیزی حدود 75 % وزن آنها، آب است چربی بدن حاوی 10 % و استخوان ها 22 % آب دارند. حدود 85 %خون از آب است که به عمل هضم و جذب و انتقال مواد زائد و کنترل دمای بدن کمک می کند. هر روز، بدن حداقل 5/ 2 لیتر آب را از طریق غذا و یا سایر نوشیدنی ها جایگزین می کند.
در طول 24 ساعت، 216 – 144 لیتر ( 57 – 88 گالون) بطور متوسط 180 گالون از طریق 2 میلیون گلومرول کوچک در کلیه فیلتره می شود. خوشبختانه، 99 % از آب دوباره به خون باز جذب می شود 1% دیگر آب باعث دفع مواد زائد، اتلافی و سموم از کلیه ها می شود.
بیماری دیابت را ادرار شیرین نیز می گویند. در یک فرد سالم، کاپیلاری های خون که اطراف نفرون ها را احاطه کرده، همه گلوکز را از توبول باز جذب می کند بنابراین هیچ گلوکزی به داخل ادرار وارد نمی شود.
وقتی دیابت دارید(نوع 1 و 2) غلظت گلوکز در خون بالاتر است. همه گلوکز با پلاسما به داخل توبول ها فرستاده می شود و سپس از توبول ها مواد زائد مورد نیاز بدن باز جذب می شود.
این مایعِ فیلتر شده در توبول ها، دارای قند بالایی است که کلیه ها توانایی این را ندارد که همه گلوکز را باز جذب و به خون برگرداند، درنتیجه گلوکز مازاد وارد ادرار می شود. به این دلیل است که این بیماری را ادرارشیرین می گویند.

چه اتفاقی می افتد اگر به اندازه کافی آب قلیایی ننوشید؟
%85 خون ما را آب تشکیل داده است، وقتی آب کافی در خون وجود نداشته باشد، بدن ما سیگنال هایی را، برای باز جذب بیشتر آب از خون به کلیه و جبران آب از دست رفته می فرستد، و ادرار شما کم حجم و غلیظ و اشباع می شود.
افرادی که هایپر گلیسمی دارند ادرار خود را در یک فنجان پلاستیکی شفاف جمع کرده و در طول شب نگه دارید. روز بعد به آن نگاه کنید به ته فنجان نگاه کنید. رسوبات کوچکی را در ته لیوان می بینید. تجمع این مواد اتلافی بالا، اشباع شده، کم کم کریستاله شده و در کلیه تشکیل سنگ کلیه را می دهد.
حدود 9% بیماران که سنگ کلیه دارند، عادت به نوشیدن مکرر آب ندارند. این افراد اغلب میگویند، ما زیاد آب می نوشیم اما نوشیدنی هایی از جمله : چای، قهوه، شیر، آبمیوه و یا هر نوشیدنی دیگری را جز آب در نظر می گیرند.
توجه کنید، همه این نوشیدنی های مدرن سرشار از افزودنی های اضافی بویژه قند و شیرین کننده ها و رنگ های مصنوعی است. مصرف کردن این نوشیدنی ها، خون شما را غلیظ تر و هایپرتونیک (با جذب آب از فضای میان بافتی و یا سلول های بدن) می شود، این فرآیند سلول های بدن شما را خشک و خشک تر می کند.
تحت چنین شرایطی، کلیه ها، ترشح آب به داخل ادرار را کاهش داده و آب کافی را برای حفظ غلظت خون نگه u1605 می دارد. این امر باعث غلیظ شدن و اشباع شدن بیشتر ادرار می شود. اشباع بالا، زمینه مساعد را برای کریستالیزه شدن فراهم می کند.
اگر این مدت زمان افزایش یابد، کریستال های کوچک، بزرگ و بزرگ می شودتا به مرحله ای می رسد که راه عبور ادرار را مسدود کرده و به کلیه ها فشار وارد می کند. اگر شما درد عجیبی را در قسمت پائین پشت خود (کمی بالاتراز باسن) احساس می کنید، به شما پیشنهاد می دهم که تست خون و ادرار دهید، شانس ابتلا شما به سنگ های کریستاله بسیار زیاد است. )ممکن است کریستال ها کوچک بوده و با اشعه x دیده نشوند( تا قبل از اینکه دیر شود، فعالیت خود را زیاد کرده تا سنگ دفع شود و کار به سایر روش های درمانی نرسد.
چرا همواره هایپر گلایسمی با فشار خون بالا ( Hyper tension ) همراه است ؟
افرادی که هایپرگلایسمی دارند، تنها دارای سطح بالای قند در خون نیستند، این افراد بسیار مستعد هستند که سایر سموم و مواد زائد را در خون خود نگه دارند و از طریق ادرار دفع کنند.
این بدان معنی است که کلیه ها برای فیلتر کردن مواد سمی زائد اضافه باید بیشتر کار کنند. اما در دراز مدت، کلیه ها خسته می شوند و نمی توانند این مواد زائد را دفع کند، در این صورت سیکل معیوب هایپرگلایسمی و نارسایی کلیوی اتفاق می افتد. زمانیکه کلیه توانایی دفع مواد زائد در خون را از دست می دهند، خون غلیظ تر شده و در عروق خونی به سختی حرکت می کند. مانند سایر ارگان ها در بدن، هر کلیه از میلیون ها سلول تشکیل شده است که بسته به جریان روان خون در عروق، می تواند مواد مغذی را جذب و مواد زائد حاصل از متابولیسم را از بدن دفع کنند، اما وقتی جریان خون کاهش می یابد، سلول های کلیه شروع به از بین رفتن می کنند و توانایی فیلتراسیون سموم کاهش می یابد.

هایپرگلیسمی و افزایش فشار خون

چگونه فشار خون با قند خون در ارتباط است ؟
همانطور که در فصل های قبل اشاره شد. هایپر گلایسمی بطور غیر مستقیم، خون را غیظ، چسبناک کرده و جریان خون را کند می کند. 2راه دفعی آب حاوی مواد اتلافی در بدن وجود دارد، که یکی با سرعت بالا در جریان است و دیگری با سرعت کمتری این کار را انجام می دهد،
کدام پمپ های دفعی مواد را راحتر دفع می کند؟ وقتی جریان با سرعت بالا باشد، هیچ گونه مواد رسوبی و زائد بر جای نمی ماند، اما عبور جریان کند، باعث u1585 رسوب برخی مواد زائد در مسیر شود.

چگونه مسدود شدن عروق شریان کلیوی باعث فشار خون بالا می شود؟
اول اینکه، مسدود شدن شریان کلیوی به گردش خون آسیب می رساند، این کاهش یافتن جریان، کلیه را تحریک می کند تا هورمون هایی از قبیل رنین و آنژیوتانسین تولید کند. این هورمون ها، همراه با آلدوسترون ترشح شده از غدد آدرنال، شریان های محیطی بدن را منقبض کرده و در نتیجه فشار خون بالا می رود. یکی دیگر از انواع بیماری های کلیوی مزمن که عملکرد کلیه را کاهش می دهد، می تواند از طریق هورمون های تخریب کننده باعث بروز فشار خون بالا شود.
به یاد داشته باشید که نه تنها بیماری کلیوی باعث فشار خون بالا می شود، بلکه فشار خون بالا نیز می تواند باعث بیماری های کلیوی شود. بنابراین، همة بیماران با فشار خون بالا بهتر است همواره مراقب کلیه های خود باشند.

فشار خون و اسید :
فشار خون بالا به معنی فشار بالای خون در شریان ها (سرخرگ) است. شریان ها عروقی هستند که خون پمپ شده از قلب را به همة بافت ها و ارگان های بدن می فرستد. فشار خون نرمال زیر 80 / 120 است. فشار خون بین 80 / 120 و 89 / 130 ، فشار خون اولیه ( Per hyper tension ) می نامند و فشار خون 90 / 140 ، فشار خون بالا نامیده می شود. عدد بالای کسر، فشار خون سیستولیک، همان فشار شریان هاست که قلب خون را به داخل عروق پمپ میکند. فشار دیاستولیک، عدد پائین کسر است که کمترین فشار خون موجود در شریان ها است.
افزایش فشار خون، باعث بروز بیماری قلبی، بیماری کلیوی، مسدود شدن شریان ها، آسیب چشمی و سکته می شود.
این عارضه های فشار خون، در فشار خون مزمن باعث آسیب به ارگان ها می شود. به هر حال، تشخیص فشار خون بالا برای نرمال کردن فشار خون و جلوگیری از عارضه ها بسیار اهمیت دارد.
تخمین زده شده است که تقریباً ⅓ بزرگسالان فشار خون بالا دارند. فشار خون بالا، یکی از بزرگترین مشکلات سلامت است.

چگونه بفهمیم ما فشار خون داریم ؟
فشار خون غیر پیشرفته :
ممکن است شما، سالیان سال فشار خون داشته باشید اما متوجه آن نشوید. فشار خون بالا معمولاً بدون هیچ علائمی و به آرامی رخ می دهد، به همین دلیل به آن کشنده خاموش می گویند. زیرا این بیماری بصورت  حملات قلبی  و سکته های مغزی – قلبی بروز می کند که در این زمان تشخیص بیماری بی فایده است. افراد با فشار خون غیر پیشرفته، دارای عارضه هایی از جمله سر درد، گیجی، کوتاهی نفس، تاری دید هستد. وجود این عارضه ها باعث می شود شما حتماً به پزشک مراجعه کنید.

فشار خون و هایپرگلسمی

 چگونه متوجه ضعیف شدن کلیه خود می شویم؟
آزمایش خون و ادرار در تشخیص عملکرد ضعیف کلیه می تواند کمک ساز باشد. اندازه گیری کراتینین سرم در تست خون بخوبی، چگونگی عملکرد کلیه را نشان می دهد. سطح افزایش یافته کراتینین سرم نشان دهنده آسیب دیدن کلیه است. علاوه بر آن، وجود پروتئین در ادرار، نشان دهنده آسیب مزمن کلیه از فشار خون بالا است. پروتئین در ادرار سیگنال مهم از کار افتادگی کلیه است. حتی مقادیر کم پروتئین نیز هشدار خطر است.
فشار خون کنترل نشده باعث بروز سکته می شود که آسیب مغزی و عصبی را بدنبال دارد. سکته ها معمولاً بدلیل لخته شدن خون (ترومبوز) و خونریزی (نشت پیدا کردن خون از عروق خون) است. علائم بیماری می تواند آسیب های عصبی را ارزیابی می کند.
سکته باعث ضعیف شدن، لرزیدن، فلج دست و پا و مشکلات بینایی می شود. سکته های کوچک و مکرر باعث جنون و آسیب عضو می شود. بهترین جلوگیری از عارضه های فشار خون و یا هر عارضه دیگر داشتن فشار خون نرمال است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

خانه تماسفروشگاه ارتباط با ما